måndag 21 september 2009

Sammanställning av Graviz och Pozos text:

medias betydelse och deras interaktion med individen
Forskning resultat har visat medias betydelse på gott och på ond. Media har en viktig plats i samhället men man måste också utveckla en kritisk hållning emot budskapen från medias källor.
I många länder tex. Europa, USA, Kanada och Latinamerika har sedan 1960 infört utbildning i media i skolsystemet i grundskola men tyvärr ännu inte i lärarutbildning ( Graviz, 1996).
Graviz anger i sin text om olika faktorer som kan förklara svårigheterna med att undervisa i mediakunskap. Det första faktorn beror på lärare som inte har fått lämplig kunskap från utbildning för att arbeta med multimedia i sin undervisning. Och den andra faktorn är frånvaro av obligatoriska utbildning om media i läroplanen. I vissa länder har medias växande inflyttande i samhället skapat intresse för att förstå dem och har lett till att man utvecklat utbildningen om mediakunskap inom olika akademiska sektorn. Men den får inte tillräckligt satsning från staten och det finns förmodligen en debatt om att införa mediakunskap i skolsystemet men det tar lite tid.
Enligt ( freire, 1977) “är människor i allmänhet uteslutna från det beslutande kretsarna , vilket mer och mer begränsas till små minoriteter. Människor styrs av massmedia i en sådan utsträckning att ingen tror på något annat än det de har hört på radio eller TV eller läst i tidningarna”

BMK- metoden är namn på den metod som utvecklades i Sverige. Den syftar främst till att ge barn , föräldrar och lärare en grundläggande förståelse så att de kan bidra både till utvecklandet av en kritisk attityd i förhållande till massmediebudskap och att förse dem med redskap som de kan uttrycka sig med när de använder dessa media

Mediealfabetisering är en process när man lär sig studera och kritiskt analysera medias budskap.

I texten beskrivas BMK-metoden som en kunskapsspiral, där de olika elementen samarbetar. Interaktionen mellan elementen ( upplevelser - bearbetning -analys -förståelse och eget skapande är återkommandekomponenter i BMK- metoden.
Genom denna metod kan vi förstå sambandet mellan bild och verklighet.

/Ra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar