MEDIEPEDAGOGIK
Graviz och Pozo håller med forskaren Freire (1989) att det inte är tillräckligt att bara kunna läsa och skriva.
Film är ett användbart verktyg för att kunna uttrycka sig själv samt utveckla ett kritiskt och kreativt tänkande. Det kritiska tänkandet utvecklas när eleverna upptäcker att det finns olika sätt att berätta, associera och tolka det de sett i filmen. Det är en konst att kunna se budskapet (livsstil, värderingar mm.) bakom det artistiska och tekniska, men även de kommersiella sambanden mellan film och produkt (Walt Disney/Bueno Vista; producent och distributör av olika filmer).
Eleverna lär sig reflektera och analysera filminnehållet med en forskares ögon. Det leder till en stimulerande dialog och de lär sig att filmanalys kan göras även med teater, radiopjäser, såpoperor osv. De inser att filmskaparen har en historia att berätta. Detta utvecklas i en fördjupad förståelse- och lärandeprocess. En kollektiv berättelse är alltså ett användbart verktyg när eleverna ska bearbeta sina erfarenheter och bli motiverade att delta. Målet med film är att eleverna själva kan undersöka, informera, klassificera och kommentera.
Att tänka på
=>Om eleverna är riktigt unga kan man öppna lektionen med t ex frågan :
"Vad betyder ordet forskning och vad gör en forskare?"
=>Ju kortare film desto mer hinner man analyser filmen.=>Prioritera barnens önskemål, det är ju de som ska bli inspirerade och lära.
Sista delen
/L
måndag 14 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar