torsdag 17 september 2009

Det Judiska Museet -En reflektion

Studiebesök: torsdag 17-09-09
Judiska Museet, Hälsingegatan 2

Inlämning: måndag 21-09-09
Arbetsgrupp: 2a


Vad är Reflektion?

4.2 Reflektion
Reflektion är sammansatt av re som betyder åter, tillbaka och flectere som betyder böja, vända (Alexandersson 2001:165).

Lärandetrappan:
1) Verksamhet 2)Vad har gjorts? 3)Vad har vi lärt? 4)Klokt att göra


Att reflektera:
>Skriv ner i kortform vad man vill komma ihåg och hur det gick.

> ”brygga” mellan våra tidigare erfarenheter och vår strävan efter att utveckla och forma framtiden.

>Lärandet innebär också ett samspel mellan individen och omgivningen. Reflektion är ett nödvändigt villkor för kompetenslärande och utgör ett centralt tema inom ett flertal teorier om vuxnas lärande.

>Kunskapen kan sökas och finnas av den enskilde läraren om hon reflekterar över vad hon gör. Läraren måste också reflektera över varför hon gör som hon gör.

>Genom att reflektera tillsammans delar vi med oss av den nya kunskapen.


Källa:
http://www.helsingborg.se/upload/Fsk%20skola%20vuxutb/skolutveckling/Mastersavhandlingar/fordjupning_ingela_friberg.pdf


Alltså:
1. Vad lärde vi oss av studiebesöket och hur gjorde vi för att ta in kunskapen?
2. Vi lärde oss.. Ge några exempel.


Att skriva reflektionen t ex så här:
Först målar vi upp en bild av miljön.

Sedan hur vi gick tillväga:
Genom observation, studie av föremål, anteckningar gjordes på egen hand, men vi fick mer kött på benen av att fråga om delar av utställningen som var lite luddiga. Genom att fråga Antoine blev studiebesöket mer levande och mer intressant. Antoine var mycket duktig på att berätta. Studiebesöket blev riktigt intressant.

Och till sist:
Resultatet: Studiebesöket blev riktigt intressant. Tack vare våra frågor fick vi en rikare inblick i vad judendomen är.

/L

-Reflektioner från studiebesöket-

Inledning
Arbetsgrupp 2a valde att göra ett studiebesök vid det Judiska Museet, Hälsingegatan 2, Stockholm. Syftet med studiebesöket är att kunna återge en levande berättelse av ett besök, en reflektion om våra uppfattningar, intryck och förväntningar om en permanent utställning som ingen av oss fyra besökt tidigare. Samtliga medlemmar av arbetsgruppen var med och dessa är: D, J, R och L.

Första intrycket
(beskrivning av miljön)
Efter att vi kommit in i själva byggnaden såg vi en grupp människor längre in i huset -trodde vi. Det visade sig vara en stor svartvit väggbild. Väl framme vid nästa dörr möttes vi av en dörrklocka med en liten lapp med texten: Var vänlig och ring på klockan och när den gröna lampan tänds går det bra att stiga in. Vi ringde på och steg in i en ljus hall med behaglig belysning och längre in såg vi en disk och bakom disken en äldre kvinna som hälsades oss varmt välkomna. Snabbt blev vi varse om värmen som omslöt våra kalla händer och fötter. Efter att vi berättade vilka vi är samt syftet med vårt besök blev vi ombedda att hänga av oss jackorna och lämna in våra väskor. Antonette förklarade snabbt att föreställningen är liten, men innehållet stort. Hon pekade mot två stängda vita dörrar och att det var där inne museet hade sin plats. Det tog oss alltså tre dörrar innan vi kom in till den permanenta föreställningen som föreställde något helt annat än vad vi hade förväntade oss. ..

Utställningen
Något vi uppmärksammade var hur stil/rent, men samtidigt spännande, men ändå skräckinjagande. Våra förväntningar var att få se de skrämmande svartvita bilderna på mordoffren från koncentrationslägren. Bilder som vi alla fyra redan sett i grundskolans läroböcker, men den enda svartvita skrämmande bilden (mindre än en A4) som vi såg hängde precis vid ingången resten av utställningsföremålen var mest saker än fotografier.
Rummet -det enda rummet som den permanenta föreställningen låg i hade lite allt möjligt. Fyra stora fönster fyllda med objekt. Väldigt många saker av metall; ljusstakar, omskärelseknivar, torapekare, kaddishbägare med mera. Hjälten Raoul Wallenbergs pass, kalender och körkort ligger i en monter som bevis för hans existens..

Sammanfattning/resultat (Det bästa med besöket)
Det bemötande vi fick av kvinnan bakom disken var helt otrolig. Hon besvarade inte bara våra frågor, hon berättade och förklarade på ett mycket intressant och lugnt sätt samt förklarade otroligt bra. Jag blev förvånad över att min lärare i historia (gymnasiet) och läraren i grundskolan hoppade över de Vi blev överraskade att det fanns så många fiffiga och bra associationer som judarna kommit på för att komma ihåg sin historia och det med hjälp av mat. Salt, mjöl, mjölk, ägg ..
Vi rekommenderar varmt denna lilla, men betydelsefulla föreställningen, men när vi tänker efter är den inte så liten i alla fall.



2 kommentarer:

  1. Vad duktig du e på att skriva. intressant och trevligt. Jag tycker det känns som att vi kan få ihop nåt bra till på måndag om vi slår ihop våra reflektioner. Trevlig Helg /J

    SvaraRadera
  2. Hej du : )

    Tack för komplimangen! Men min text är bara ett förslag på hur reflektionen kan se ut. Det ska bli kul att se det skriftliga resultatet efter att vi fyra slagit våra huvuden tillsammans. Ha det!
    /L

    SvaraRadera