Reflektion från studiebesök på judiska museet 090917:
Vi gick in genom en stor trädörr och kom in i en trappuppgång med ett jättefoto på väggen med trängande människor på och där fanns en dörr till själva museet. Vi ringde på klockan och klev in när lampan lyste grön. Vi möttes av värme och en disk där man lämnade in väskan och betalade inträdet, vilket var gratis för studenter. Kvinnan som befann sig bakom disken hette Antonie Frey och var mycket trevlig. Det fanns ett café med trevliga bord och stolar som såg ut att vara från 1920-talet. Hela intrycket var väldigt hemtrevligt, med ljus på borden och en varm atmosfär.
Det fanns två utställningar i två olika rum. Den ena permanent och den andre periodvis. Vi gick på det permanenta museet där man gick in genom två höga vita trädörrar och in i en sal som var ren, ljus och det var glasmontrar som satt fast i väggen på hela ena långväggen. Direkt möttes vi av en hemsk bild på döda, nakna judar i en massgrav under andra världskriget. Där var några arbetspass och judestjärnor, som gjorde att man blev illa till mods och väntade sig att få se mer hemska bilder.
Men när vi kom lite längre in så blev vi snart varse om att så inte var fallet. Herr Wallenberg mötte oss ganska snart i en monter och där fanns hans pass, almanacka, körkort och förstås information om hans heroiska insats för judarna under andra världskriget. Att han som icke-jude valde att hjälpa dessa utsatta människor och att han lyckades rädda flera 10000-tals judar. Tyvärr försvann han vid 32 års ålder och ingen vet riktigt vad som hände honom.
Nu började vi följa långväggen med alla montrarna. Det som vi först ser är en liten rabbin (judisk präst) i trä som sitter med en pappersrulle utdragen framför sig, som är Toran. Toran är den judiska bibeln och den bygger på de fem moseböckerna. Synagoga heter den judiska kyrkan och när det hålls en judisk gudstjänst så är det med tillbehör till Toran, vilket möter oss i nästa monter. Där är allt i silver. Det finns något som heter Torapekare som rabbin hänger på ett specielt sätt på Toran, de ser ut som långa fina silverpinnar med en liten hand nedtill. I montern ser vi mindre trevliga saker som omskärelseknivar. Alla judiska pojkar omskärs när de är åtta dagar gamla, av renlighetsskäl. I nästa monter ser vi olika modeller av kalotter, en liten hätta alla pojkar och män har på sitt huvud. Dessa användes förr mot solen i egypten av judarna men idag är de en judisk symbol. För kvinnorna fanns det en liten söt hätta med broderad spets framtill som de använder när de gifter sig.
En konfirmation sker när pojkarna blivit 13 år och den kallas Bar mitzva. Samma rit händer med flickorna när de blivit 12 år och den kallas Bat mitzva. Efter den är de välkomna att ta nattvarden och deltaga i gudstjänsten på ett aktivt sätt. Alla barn oavsett ålder är välkomna i synagogan och att vara med på gudstjänsten. Det finns ofta en lekhörna för de minsta.
I montern vi kommer till nu visar hur en sabbat går till. Varje fredag firar judarna sabbat, som symboliserar uttåget ur Egypten. Då tänds två ljus av kvinnan i familjen, vilken är familjens stöttepelare och ser till att allt är Kosher. Kosher betyder renlighet. Sabbaten firas vid solens nedgång. De har då bakat ett speciellt bröd som är flätat, Challa. Det ligger en challaduk över bröden. Efter solens nedgång släcks ljusen med rinnande vin och brödet äts upp. Det kallas Havdalaceremonin. Under tiden ljusen brinner ber människorna.
I montern finns ett stort runt fat med olika symboler på. Dessa symboler ska påminna om hur judarna har haft det. T.ex så finns där en fisk, som är en av huvudrätterna vid högtider. Fisken fylls och man använder mycket salt, vilket symboliserar alla tårar människor har fällt. Det finns en bild av ett djurben som symboliserar svälten. Judarna ser att det är otroligt viktigt att aldrig glömma och har därför små tecken, som t.ex tallriken med symbolerna, för att hela tiden påminnas.
Pesach-påsken firas under åtta dagar och då äts massor av mat som symboliserar livet. T.ex så får aldrig mjölk blandas med köttfärs för "killingen ska inte äta sin mor". Blod får absolut inte ätas då allt måste vara kosher. Därför slaktas djuren på speciellt sätt så att de blir tömda på blod. Fisken fryses i två dygn innan tillagning så att alla bakterier dör.
Chupa-Ketubay baldakin, det judiska bröllopet, möter oss näst. Paret fastar hela dagen tills akten äger rum på eftermiddagen/kvällen. Kvinnan lämnas över av andra kvinnor till sin blivande make och de står tillsammans med vittnen och präst under ett tak som symboliserar hemmet. Bruden skriver på ett äktenskapskontrakt och i slutet på vigseln stampar paret sönder ett glas.
I montern bredvid finns lite information om begravningen. Ett par dagar efter att människan avlidit äger begravningen rum och efter det följer en sorgevecka.
Nu tillbaks till ett glädjens tradition. Idag den 18 september firas det nyår i judiska familjer med massa god mat och besök till synagogan.
Hej hopp alla gruppkompisar. Nu får ni lägga till och gärna komma med synpunkter för jag hade inget mer om studiebesöket. Kram Janicke
fredag 18 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
har du info om att de ska vara minst 13 män igudtjänsten ?? jag e inte säker med antaled men om har anteknat når om de så vore trevligt o lägga till det.. hälsningar De
SvaraRaderaMinst 10 deltagare, den yngste deltagaren/grabben ska vara 13 år gammal.
SvaraRadera/L